سر آغاز

  • شما روی استیج از NordLead2 استفاده می کنید. دلایل اصلی این که از این سینت استفاده می کنید چیست؟
  • در اجراهای سین سان همیشه به دو دلیل دو تا NL2 وجود دارد. اول از همه بهترین VA-synth(ویرچوال آنالوگ) صدا را تولید می کند و  همیشه  کات های کاملا خوبی در میان  میکس میزند. معمولا سینت های نرم افزاری در میکس غرق می شوند اما مخاطبان همیشه جیغ  جهنمی NordLead را می شنوند (خنده) .دلیل دوم این است که NL2 سازی است که بسیار خوب تنظیم می شود. و بهترین و ساده ترین واسط گرافیکی ( GUI ) Interface User Graphic در جهان را دارد. دلیل سوم دکمه ها  knobs هستند، فقط آن ها را بزنید تا متوجه شوید که این یک ساز است. راک سالید ، جیغ و فریاد  دیوانه وار . نقطه ضعف NL کمبود افکت است و همیشه باید از یک پردازنده ی   افکت  ریورب / دیلیReverb/Delay استفاده کرد. گاهی اوقات به جای NL از Korg R3 synth استفاده می کنم چون کلید های آن پردازنده ی افکت بسیار خوبی دارد . اما  حس  cut through the mix خوبی ندارد ( می توانم آن را با novation x-station/v-station مقایسه کنم  ).  در اجرای پروژه های اندی وکس از گیتار با پیکاپ میدی و میدی کنترلر هم استفاده می شود .من با نرم افزار ساخت موسیقی Reason  گیتار می نوازم . Reason نرم افزار خوبی است. بهترین ترکیب  صدا را نمی سازد اما مقدار کمی از سی پی یو را درگیر می کند و امکانات بسیار زیادی در اجرای زنده در اختیار می گذارد. من در استودیو از Nord Rack 2  اسفاده می کنم ( مدل اورجینال سال 1998). این ساز یک ساز ضروری برای همه ی ترنس ها (سایکدلیک ترنس، فول آن، پراگرسیو و…  ) و کاربران خانگی است. NL3/Modulars را به دلیل صدای متفاوتشان دوست ندارم. زیرا به نظرم صدای آن ها بیشتر  شبیه صدای آنالوگ است، بد نیست فقط به نظر من صدای خوبی ندارد.  (خنده)

_به نظر شما آیا Nord Lead این قابلیت را دارد که به عنوان یک ساز چند منظوره مورد استفاده قرار گیرد یا شما سینت را به عنوان ابزار خاصی برای اجرا ی کارهای خاصی مانند صدای لید یا باس می دانید؟

_هنگامی که اولین سینت خود را گرفتم Access Virus TI بود و از این که می تواند چه صدای متفاوتی داشته باشد  در شگفت بودم. و این تفاوت به دلیل افکت ها و چیزهای جالب آن بود. Nord lead با آن در یک سطح نیست و به نظر من ساز مناسبی برای صداهای FM مانند(bell, dx-7 stuff) و لید عالی است. اگر  به کارهای Infected Mushroom [ گروه ترنس] علاقه دارید تماما( Nord (Modular 2 می باشد. و باید بگویم Nord Lead PAD sounds  در واقع واقعا قدرتمند است اما به نظر من واضحه که این به دلیل فیلترهاست. Virus صدای عالی دارد اما به آن واضحی نیست. گاهی اوقات  نیاز  به چاقی virus دارید و گاهی اوقات صدای واضح و خالص و گوشتی Nord Lead  (خنده). و این چیزی است که من در سینت های سخت افزاری دوست دارم . هر کدام از این ها ویژگی های مختلفی دارند.

_ هنگامی که برای اولین بار یک سینت را می شنویم بیشتر موزیسین ها سراغ بانک های پچ می روند و زمان زیادی برای صدای مخصوص خود نمی گذارد برای نمونه نواختن یک ملودی لاین ، کورد یا حداقل پیچاندن پیچ مدولاسیون.نظر شما به عنوان یک متخصص حرفه ای در ساوند دیزاینینگ  درباره ی پری ست های  تنظیم شده  Nord Lead در کارخانه چیست؟

_(خنده) در واقع من دستورالعمل  هر سینتی را که می خرم می خوانم  مثلا دستور العمل virus TI را بعد از یک هفته یاد گرفتم و درست بعد از آن یک ترک به وسیله ی آن ساختم. دلیل اصلی این است که شما باید بدانید چگونه صداهایی که در ذهنتان است را تنظیم کنید. و به علاوه احمقانه است که وسیله ای  سه هزار دلاری بخرید ولی نتوانید از صد درصد آن استفاده کنید.

_ آیا در بین موزیک های منتشر شده ی شما پری ست کارخانه ای هم وجود دارد ؟

_خیر . من موزیک های از پیش تنظیم شده را دوست ندارم. در حال حاضر من واقعا مشغول و عاشق سینت جدید آنالوگ DSI MOPHO خودم هستم . تنها با استفاده از عملیات فید بک و تغذیه ی ورودی می توانید صداهای واقعا شگفت انگیزی به دست بیاورید. و من به خاطر MOPHO بانک های صدا قبلی ام را رها کردم . این مثل  سواری گرفتن از حیوانات وحشی  است و ازاین 400 دلاری که بابتش خرج کرده ام بسیار راضی هستم.

راجع به پارامتر ها یا به عبارت ساده تر دکمه ها

 فکر می کنید یک صدای خوب هنگام که به عنوان صدای  lead sound استفاده می شود چه ویژگی هایی باید داشته باشد  و کدام ویژگی ها برای این شرایط خاص مهم است؟

_ من همیشه برای لید ساوند از  شکل موج های گرم  هارمونیکی استفاده می کنم که می تواند مربعی / اره ای (VA) یا بعضی ترکیب های  عالی  باشد .اصل امهم :مردم باید صدای  LEAD شما را بشنوند (خنده). همچنین لحظه ی بسیار مهمی در اجرای زنده  وجود که من آن را سرزندگی می نامم .من اغلب در دستکاری نهایی، پارامترهایی رو تعیین می کنم زیرا بدون دادن رفتاری انسانی به این پارامترها تکرار ملودی شما کسل کننده و بسیار مکانیکی به نظر خواهد آمد.

_و کدام ویژگی ها و پارامترها برای باس و pad sound خوب ،مهم است؟

_ برای باس باید در مورد طول نت  و پارامترهای  ADSR فیلتر بدانید. این بهترین راه برای ساختن باس گیرا ،پانچی و نیرومند است در غیر این صورت باس ساوند برای همیشه می میرد.(خنده)

هنگامی که صداهای جدید می سازید ، کدام پارامتر ها و routings برایتان مهم و در درجه ی اول است و از آن ها استفاده می کنید؟

_ تنظیم کارخانه با موج اره ای و فیلتر  filter cutoff در حداکثر.( باشوخی)

_ و از کدام به ندرت اسفاده می کنید؟(منظورم Ring Modulator و    Osc2 KBDدر نورد لید است)

_عجب، پس شما راجع به Ring Mod اطلاعاتی دارید _اون صداهای بالا رونده رو از بین میبره و افکت های سبک های هاوس / تکنو  رو میسازه_ به موزیک sDeadmou گوش کنید او در بسیاری از ترک هایش از  RingMod ( در ARP 2600 خود ) استفاده می کند.ولی Osc2 KBD را فکر میکنم  که من هرگز استفاده نکنم .( خنده)

مودهای مختلف نورد لید

_ در روی استیج از کدام مود ها از قبیل  Program mode, Performance modeو  Percussion mode بیشتر استفاده می کنید ؟

_ در پرفورمانس مود هرگز از نورد لید خود استفاده نمی کنم.(خنده) شاید به نظر شما خجالت آور باشد اما حقیقت دارد.(خنده) . من دوست دارم صدا هارا در DAW گردآوری کنم نه در خود سینت.شاید به این دلیل است که پری ست های  من در سینگل مود (Layer mode یا Program)خوب به نظر می رسد . (خنده)

اطلاعات اضافی

آیا تا به حال نورد لید را به سرحد های صدایش رسانده اید؟  مثل تکنیک خلق رنگ صوتی با اضافه کردن موج های سینوسی به یکدیگر مثلا صدای دستگاههای Pseudo Additive Synthesis (the Hammond sounds) و گرانول سنتز  (very fast running LFO’s and Arpeggiators) .

_در واقع به هیچ عنوان Hammond sound را دوست ندارم.(خنده) اما DX sound  و Rhodes sound را دوست دارم. و اگر لازم به ساخت برخی DX  ها مانند صدای زنگ  باشد  همیشه از نورد لید استفاده می کنم. Very fast running LFO’s and Arpeggios که به آن “8bit stuff” می گویم(خنده) . در آلبوم “We are the world” از این لیدها استفاده کردم

  (50/50 – Virus/Nord Lead2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست